Många har uppfattningen att det är svårt, krångligt och tidskrävande att byta däck. Men enligt oss är detta en bra bit ifrån hur det ser ut i verkligheten eftersom det knappast behöver vara så svårt.
I den här artikeln kommer vi att diskutera de steg som du måste ta för att byta ett däck på ett säkert och effektivt sätt. Vi kommer också att ge några användbara tips om hur du kan göra processen enklare.
Nu sätter vi igång!
Kontrollera att däcken du ska byta till är kördugliga
Det första du måste göra när du ska byta däck är att se till att däcken du ska byta till är kördugliga. Detta kan du göra genom att kontrollera mönsterdjupet och däcktrycket.
Om dina däck inte håller måttet och du trots detta behöver byta ut dem kommer detta inte bara vara olagligt, utan även farligt för dig själv och dina medtrafikanter.
Se till att du har rätt verktyg
Nästa sak du måste göra är att se till att du har rätt verktyg.
Detta inkluderar en skiftnyckel, en domkraft och ett fälgkors eller mutterdragare. Om du inte har rätt verktyg kommer hela processen att försvåras avsevärt.
Kolla upp bultmönstret på dina däck
Innan du börjar lossa skruvarna på däcken måste du kontrollera bultmönstret. Detta beror på att olika bilar har olika mönster.
De vanligaste är fyra- och fembultmönster. Bultmönstret anges vanligtvis med två siffror, till exempel ”“4×112” Den första siffran anger hur många bultar som används för att fästa varje däck, och den andra siffran berättar dimensionerna på bultcirklarna.
Om du vill ha hjälp med att kolla upp bultmönstret till dina däck rekommenderar vi att du klickar dig vidare till bultcirkeltabell.SE för att ta del av deras omfattande tabeller kring just detta.
Sätt igång med att byta däcken
När du väl säkerställt alla dessa föregående punkter kan du börja byta däck. Det första du behöver göra när det kommer till detta är att lyfta upp bilen med domkraften för att sedan börja lossa skruvarna på däcken.
När däcken är av är det sedan bara att lyfta på de nya däcken och börja skruva på dem. Det är viktigt att göra detta i ett stjärnmönster så att däcket inte blir obalanserat. När det nya däcket är på plats och sitter fast är det sist men inte minst viktigt att kontrollera lufttrycket, så att däcket är pumpat till rätt tryck.